COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

27.06.2018

Norske Snøhetta skal designe Fords selvkjørende «fremtidsby»

Det norske arkitektfirmaet Snøhetta skal designe Fords nye hovedkvarter og forskningspark i Dearborn i Michigan.Også et enormt campus-område i bydelen Corktown i Detroit, med ikoniske Michigan Central Station, skal det norske arkitektfirmaet lede utviklingen av.

Den mer enn 100 år gamle Rogue-fabrikken var den som brakte bilen til verden. Willow Run var stedet hvor Fords arbeidere bygget fly og stridsvogner som var med på å vinne andre verdenskrig. På samme måte skal Corktown bli stedet hvor Ford Motor Company skal utvikle fremtidens mobilitetsløsninger.

- Det Rouge-fabrikken har betydd for industrialderen kan Corktown bli for informasjonsalderen. Dette blir et område hvor vi sammen med våre partnere skal utvikle og teste tjenester og løsninger for fremtidens mobilitet, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Jim Hackett.

111 000 kvadratmeter
Hele Corktown-området skal bli et 111 000 kvadratmeters stort campus-område hvor Ford tester ut morgendagens mobilitetsløsninger. Det inkluderer alt fra infrastruktur som veier, parkering og kollektivtransport til selvkjørende og elektriske biler.

- Her skal teamene våre bo og jobbe side om side med de kundene og naboene som vi forsøker å gi et enklere og bedre liv. Det blir et område hvor den nye økonomien vil blomstre i tett samarbeid mellom bedrifter, utdanningsinstitusjoner, investorer og gründere, sier Hackett.

- Vi er selvsagt kjempestolt av at norske Snøhetta blir en viktig del av utviklingen av dette enorme og unike området som spiller en helt sentral rolle i Fords tunge satsting på morgendagens mobilitet. Med den viktige historien Ford har ved å være med å utvikle området, har vi stor tro på at historie nok engang blir skapt i Detroit-området, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Les pressemeldingen fra Snøhetta her

5000 arbeidsplasser
Allerede i 2022 planlegger Ford at 2500 ansatte skal ha flyttet inn på campusområdet hvor de skal bo og jobbe. Det legges opp til at ytterligere 2500 ansatte fra partnere og andre selskaper skal få muligheten til å bo her. En fjerdedel av Corktown vil i tillegg huse både bolig-, forretnings- og fellesområder.

For flere bilder, videoer og informasjon: KLIKK HER

Samme uke som Ford Motor Company fyller 115 år annonserer de at de har kjøpt den ikoniske Michigan Central Station. Den mer enn 46 000 kvadratmeter store historiske Detroit-bygningen har forfalt i de 30 årene som har gått siden den sist ble brukt som togstasjon. Nå flytter Ford med partnere inn i bygningen som Snøhetta skal gjøre om til Fords utviklingssenter.


Vil gjøre Detroit til "verdens mobilitetshovedstad"
- Michigan Central Station forteller Detroits historie gjennom de siste hundre årene. Ford vil gjerne hjelpe til med å skrive byens neste kapittel. Ved å jobbe i Corktown med de beste gründerselskapene, de største talentene og tenkerne, ingeniørene og problemløserne som ser ting på en litt annen måte, ønsker vi å forme fremtidens mobilitet og transportløsninger her, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford.

Mens stadig flere byer forsøker å takle en økende befolkning og en aldrende infrastruktur, tror Ford at måten vi vil forflytte oss på er i rask forandring. I stedet for å integrere ny teknologi med gammel infrastruktur, har Ford en visjon om hvordan hele transportsystemet kan bli bedre og føre til at folk får bedre og mer produktive liv.

Fremtidens transportsystemer vil kreve mer enn nye selvkjørende biler. De er helt avhengig av at biler kan kommunisere seg imellom og med verden rundt dem Derfor utvikler Ford den åpne skybaserte plattformen, Transportation Mobility Cloud. Denne vil styre informasjon fra en rekke komponenter i et større transportøkosystem og gjøre byene i stand til å optimalisere sine transportsystem.

Med Fords investeringer i Corktown, Detroit skal Ford nok engang forsøke å gjøre Detroit til «verdens mobilitetshovedstad» og løse sine daglige transportutfordringer for folk flest.




Nyheter