Ford avduker nye E-Tourneo Courier: En helelektrisk romslig og svært praktisk flerbruksbil

I mer enn 25 år har den profesjonelle juveleren og autofile Russell Lord puslet med prosjektet. Tilsammen har han brukt tusenvis av timer på å skape modellen som er litt mer enn 15 centimeter lang.
- For tre år siden bestemte jeg meg for å fullføre prosjektet. Jeg kjenner denne bilen svært godt og har bygd den uten en plan, men satt den sammen bit for bit, sier Lord fra Essex i Storbritannia.
Han har selv eid hele 55 Ford Escort-biler, men da i full og kjørbar størrelse.
Karosseriet er i sølv, og den er utstyrt med spoiler og bremser i gull. Felgene er av 18 karat gull, mens grillen er av hvitt gull. Hovedlysene er i diamanter. Oransje safir er blinklys og bremselysene er av røde rubiner.
Modellbilen er basert på en rallybilvariant av Mk2 Escort, som ble kjørt av Ari Vatnen på slutten av 70-tallet. Den skal auksjoneres bort 2. mai på The Market. Alt overskudd doneres til veldedige formål.
Andre detaljer på den ekstremt eksklusive bilmodellen inkluderer diamanter på den bevegelige girspaken og et glassvindu hvor utallige vaser har blitt knust for å møysommelig finne glassbitene med den rette kurven.
Escort er Fords mest kjøpte bilmodell i Norge gjennom tidene. Den ble lansert her i 1968 som en erstatning for Ford Anglia og ble en kjempesuksess, i Norge som i resten av Europa. I løpet av dens mer enn 30-årige historie ble den lansert i i hele syv generasjoner. Totalt ble det solgt 96 909 Ford Escort i Norge.